TAKAISIN

Maria Ruokokoski

IHMISTEN JOHTAJA


K-Citymarket-kauppias ja joogaohjaaja Maria Ruokokoski lähti LCF LifeCoach® koulutukseen kartuttaakseen esimiestaitojaan.

- Lähdin koulutukseen hakemaan välineitä esimiestyöhön. Nopeasti tajusin itsessäni olevan paljon aineistoa, mitä on myös hyvä käydä läpi. Sain omia oivalluksia siitä, mitä oikeasti haluan ja mikä minulle itselle on tärkeää. Ryhmästä muodostui tiivis ja intiimi, asioita uskalsi käydä läpi.

Marian mielestä opiskelutapa oli käytännönläheinen ja ympäristö oli oppimiseen hyvä. Muidenkin ryhmäläisten tarinoista löytyi asioita, jotka resonoi usein itsessä.

- Sitä helposti katsoo itseänsä omien vahvuuksien ohi. Teimme harjoituksia, joissa muut kertoivat miten näkevät minut. Se antoi uskoa, että kyllä itsessä on sitten oltava näitä vahvuuksia, joita välillä epäilee.

Hän oivalsi nopeasti, että saadakseen muita oivaltamaan opetettavia asioita, niin asiat pitäisi oivaltaa ensin itse. Hän halusi oppia valmentavan tavan olla esimies ja huomasi oppivansa valmentavan tavan olla myös äiti ja puoliso.

- Sain välineitä omaan elämään ja tätä kautta ymmärtämään toisia – siten sain myös välineitä miten ihminen ymmärtää itseään. Tapa puhua, kuunnella ja ymmärtää toista. Meillä on jo valmiina paljon taitoja, mutta ne ovat unohduksissa jossain. Perusasioista on kysymys ihmisen kohtaamisessa.

VALMENTAMINEN ESIMIESTYÖSSÄ

- Tapani olla esimies on muuttunut koulutuksen jälkeen. Uskon olevani koko ajan valmentava esimies. En käytä enää perinteisiä kehityskeskusteluja vaan keskustelut ovat valmentavia. Lähestymme asioita ihmisyyden kautta, ihmisen kokonaisuus heijastuu työhön. Ammatillinen puoli ja työasiat eivät enää ole keskiössä. On tärkeää, että meidän henkilökunta voi hyvin elämässään. Silloin he voivat hyvin myös työssään ja työpaikalla. Esimiehenä katson ihmistä kokonaisuutena.

Maria huomaa vastuunkannon ilmapiirin kasvaneen, ihmiset eivät enää odota ohjeita joka asiaan. Ihmisillä on vastuu omasta työstä ja vastuu siitä, että työssä viihdytään. Sekä siitä, että muutkin viihtyvät työpaikalla.

- Henkilökunta ymmärtää nyt, että kaikilla on vastuu omista tunteistaan, omista päätöksistään ja omasta tavasta suhtautua asioihin. Työntekemisen mielekkyys voi sitten auttaa myös henkilön muissa elämän osa-alueissa. Olen valmentanut monta työntekijäämme toteuttamaan unelmiaan ja kannustanut heitä opiskelemaan sekä lähtemään koittamaan jotakin uutta ja kohti omia unelmiaan.

Maria näkee henkilökunnan ymmärtävän, että heistä välitetään muinakin kuin vain työntekijöinä. He ovat oppineet ymmärtämään, että on heidän oma valintansa olla silloisessa tehtävässä ja siinä viihtyminen on myös heidän oma valintansa. Esimies voi luoda puitteet, mutta ei voi vaikuttaa kaikkeen.

Maria muokkasi omaa työnkuvaansa koulutuksen jälkeen. Henkilökunnan asiat ovat aina olleet hänen vastuullaan, nykyinen työnkuva vastaa enemmän työhyvinvointivalmentajaa kuin perinteistä henkilöstövastaavaa. Oma onnellisuus on jokaisen omalla vastuulla. Työ on nyt itselle mielekkäämpää ja henkilökunta voi paremmin. Työssäviihtyvys heijastuu asiakaspalveluun – se on myös yritykselle kilpailuvaltti.